Geboortedatum
07-07-1972
Woonplaats
Amersfoort
Data
1.76 m / 71kg
Opleiding
HBO CMV
Beroep/studie
Buurt sportcoach
Wedstrijdcategorie
Amateurs/Masters 40+
Aantal jaren MTB
5
Leukste MTB ervaring
Elke jaar weer progressie maken
Sportverleden
Voetbal, Judo, Tennis, Fitness
Overige sporten
Fitness,Ski├źn, Zaalvoetbal
Trainer
-
Sterkte
Start, sprint, snelle XCM, kracht
Zwakte
Steile klims, modder, constant vermogen rondom omslagpunt
Doelstelling 2016
meerdere podiums 40+ midden afstand marathon. Top 10 KNWU XC competitie, podium Veluwse Winter Competitie, Podium Open NK marathon
Beste prestatie
Moet nog komen...
Slechtste sportmoment
diverse botbreuken
Advies aan beginners
2/3 wegtraining, 1/3 MTB, intervallen/blokken training en vergeet je core niet

Mark Schepp - Saalhausen 59km

Vandaag was zo'n dag dat alles was zoals het moest zijn. Mooi weer, droog parcours en een goede vorm. 2 weken geleden voor het eerst gereden met wattage meter en dat was zeer goed bevallen. Probleem is wel dat ik door het slechte weer nog geen FTP test heb kunnen doen om mn omslagwattage te berekenen. In Einruhr reed ik erg lekker maar voor mijn gevoel had ik nog teveel over. Voor vandaag was het strijdplan simpel. Heel vlak rijden en +/- 10 W meer rijden dan vorige wedstrijd. Het mooie van de Shark Attack is dat deze begint met 2 hele lange klims waarop ik goed kon testen wat ik aan wattage aankan. Om 10u mochten we eindelijk los en we doken gelijk de eerste klim op, waarbij het tempo gelijk heel hoog lag. Kijkend op mn garmin zag ik dat ik continu ruim boven de 300W gemiddeld aan het trappen was met een hartslag die boven mn omslagpunt lag. Mmmm dit voelt niet als een tempo wat ik lang kan volhouden en ik besloot iets tempo terug te schroeven en de koplopers te laten gaan om me aan mijn strijdplan te houden. Voor mij is dit ook het grootste voordeel van de wattage meter, weten wat je doet, niet opblazen en op het einde nog overhebben om aan te vallen. Voorheen zou ik naar mn hartslag hebben gekeken en geprobeerd hebben om bij de kop te blijven.

De 2de lange klim ook geprobeerd om een strak constant tempo te rijden en fris te blijven want na de 2de lange klim zou de rest van de wedstrijd bestaan uit korte en pittige steile klims, wortelstukken en meer technische afdalingen. Het vervolg van de wedstrijd kon ik een mooi strak tempo blijven rijden en met name in de afdalingen en technischere stukken maakte ik tijd goed en begon ik rijders op te rapen die ik in het begin had moeten laten gaan. Elke keer als ik weer een rijder inhaalde waren ze niet in staat om het strakke tempo te volgen. Inmiddels was ik de top 10 in gereden en gingen we de laatste 15km in. Ik had op het routekaartje gezien dat vanaf dat moment we steeds meer gingen dalen en ik besloot nog een tandje bij te schakelen. Ik raapte nog wat rijders op waarbij naar later bleek ook de nr1 bij de 40+. Deze Duitsers kon helaas in mn wiel volgen tot hij op een km of 10 voor de finish ineens hard op kop ging rijden. Ik kon makkelijk volgen in zn wiel maar ik reed al tegen de 300W aan dus ik liet m lekker rijden want op kop moet hij ver over de 300W zitten, wat gewoon pijn moet doen. Na een minuut of 5 begon zijn tempo in elkaar te zaken tot ruim onder het wattage dat ik wilde aanhouden vandaag. Ik besloot op kop te gaan rijden en het tempo weer op te schroeven naar mn streefwattage. Dit bleek ook deze Duitser te machtig want hij moest gelijk lossen uit mn wiel. Dit was voor mij het teken voor een lekker slotoffensief. De afdaling richting het finish gebied zag ik teamgenoot Nard en Nico Beldman een 200m voor me rijden en ik trok nog even de gaskraan open om Nard nog een stukje te helpen.

Onderaan de afdaling ging Nico, die ook de middenafstand reed, onderuit op het grind, maar sloot weer bij me aan op het fietspad van het laatste lusje, om vervolgens in het laatste klimmetje weer te moeten lossen. Nog even lekker naar beneden rossen over de grasafdaling en over de finish, als wat later bleek p7 algemeen en p1 bij de 40+, wat tot nu toe mijn beste resultaat was. De data wees uit dat ik tov ruhrsee vrijwel met alles meer vermogen had getrapt. Vandaag meer het idee dat ik tegen mn max aanzat dan in Ruhrsee. Er zit nog wat rek in voor mn gevoel, maar niet veel. Grote voordeel wat ik nu al 2 wedstrijden ervaar,..ik kom vooral mentaal en fysiek frisser over de finish. Die wattage meter had ik veel eerder moeten kopen!! Nu eens kijken hoe mn XC vorm is komend weekend bij het NK XC in Nieuwkuijk en op zoek naar mn omslagpunt. Ook wel weer een keer lekker om niet hoeven te letten op wattage maar gewoon 75min vol gas geven en tot het gaatje gaan. We gaan voor een top 10, top 8 zou heel mooi zijn en top 6 ronduit verrassend. Om de kans op een verrassing wat groter te maken hebben we een continental speed king 2 gemonteerd want als het ergens kan dan is het in Nieuwkuijk. De eerste indrukken van het bandje zijn goed. Voor de geïnteresseerden volgt na het NK een review van deze band. Vandaag deden de de race kings racesport het overigens super :)

Mark Schepp Saalhausen