Continental SpeedKing 2 Racesport 29x2.2 getest

SpeedKingProfiel

Soort band:  Semi slick 
Versie:  Racesport 29 x 2.2
Gewicht:  465gr 
Inzetbereik: 

XC en beetje XM 

Breedte: 54mm
Hoogte: 53mm
Rubber: Black Chili Compound, 180 TPI

Zoals Continental aangeeft is de Speed King 2 ontwikkeld voor droge ondergrond waar snelheid van groot belang is. Tevens geven diverse onderzoeken betreffende de rolweerstand van banden aan dat de laatste versie van de Speed King de band is met de minste rolweerstand, waarbij deze op de weg zelfs uitkomt op waardes die liggen onder die van een aantal wegbanden. In vergelijk met de Thunder Burt van Schwalbe en de Race King ( Continental) is rolweerstand van de Speed King 2 op 25 PSI, 3,3W lager. Naar mate de druk hoger wordt loopt het verschil op naar ongeveer 4,5W. Tov van de banden met noppen wordt dit verschil uiteraard groter. Deze nieuw Speed King versie 2 is niet te vergelijken met de oude Speed King van jaren terug, die leek veel meer op de huidige Rocket Ron van Schwalbe.

Deze gegevens maakte mij zeer nieuwsgierig aangezien ik zowel XC als XCM wedstrijden rijd, waarbij het uiteraard van belang is om zo snel mogelijk van start naar finish te komen. Dus snel een bandje bestellen en proberen. Bij het open maken van de verpakking viel gelijk op hoe zacht het rubber was. De schubben ( ja ja geen nopen dus ) in het midden meten 0,5mm in hoogte, wat dus eigenlijk te verwaarlozen is. De noppen aan de buitenkant meten 1,5mm. Tja dat ziet er heel snel uit,..maar de grote vraag is: Hoe staat het met de grip tov de extra snelheid?

Band gelijk maar monteren met latex om daar zo snel mogelijk achter te komen! Wat opvalt bij monteren is dat de band (net als de Race en X-King overigens) makkelijk op de velg te krijgen is en met de Bontrager compressie pomp in 1 keer gemonteerd is. Tweede positieve punt is dat de nieuwe lichting Continental banden niet meer zo erg ‘zweten ‘  en eigenlijk al vrijwel luchtdicht zijn. Na toevoegen van 60ml Latex waren er geen gaatjes zichtbaar, ondanks de dunne zijwanden. De band ‘bolt ‘ overigens net zo mooi als de befaamde Race King, wat ook een sterk punt is in mijn ogen. Volume is namelijk belangrijk voor een lage rolweerstand in het terrein.

Na een nachtje op de emmers de dag erna nog even een kort ritje gemaakt over de weg om de banden helemaal luchtdicht te maken. Dit ritje maakte gelijk duidelijk hoe snel dit bandje op de weg rolt. Door het zachte rubber en het weinige profiel was de Speed King ook nog eens heel stil. Aangezien de band bedoelt is om mee te mountainbiken wilde ik op het MTB parcours van Zeist de band een keer goed aan de tand voelen. Op Zeist zou de band heel goed moeten voldoen aangezien de ondergrond daar vrij zanderig en hard is en het rondje heel veel bochten en korte klimmetjes bevat. Ook is Zeist 1 van mijn thuisbanen en kan ik daar heel goed mijn tijden vergelijken. Elk bochtje en hobbeltje ken ik uit mijn hoofd. Overigens gebruik ik als voorband een Race King. Met een rondje volle bak wil je aan de voorkant toch nog wel iets van grip hebben. Ik rij altijd met erg weinig druk in de banden, in dit geval met 1,3 Bar voor en 1,4 Bar achter. Dit is wel icm vrij brede (25 mm intern ) carbon velgen. Op smallere velgen zal iets meer druk nodig zijn.

Het rondje lag er top bij, droog en snel, maar net niet te droog. Ik besloot om te gaan voor een snelle ronde en niet voor enkele segmenten. Na 20km warmfietsen begon ik de ronde met een stukje fietspad,…wauw dat rolt lekker. Met vrij veel gemak rij ik hier rond de 37/38 km/u en dat belooft veel voor de rest van de ronde. Het hele rondje heb ik op de limiet gereden, maar geen enkele keer was de band te betrappen op een gebrek aan grip of tractie. Wel 2 keer een boomje geraakt met het stuur, maar dit was te simpelweg te wijten dat dit bandje zo snel rolt en ik dus op de limiet van het parcours aan het rijden was. Na 35 minuten en 54 seconden zat het rondje erop en had ik op het rondje mn eigen tijd en KOM verbeterd met 2 minuten en 30 seconden. Tevens op nog 2 lange segmenten de KOM gepakt en ruim 40 seconden ( op 16 minuten) van mn snelste tijd afgereden. Verder overal binnen enkele secondes van mijn snelste tijden, welke ik gezet had door alleen dat segment voluit te rijden. De eerste kennismaking met de Speed King 2 was dus heel positief. Tijden zeggen natuurlijk niet alles, want ik zit immers midden in het seizoen en was ook goed in vorm en 100% fit. Het was ook al een poos geleden dat ik op Zeist echt voluit was gegaan, maar zulke verschillen geven wel aan dat het met de snelheid van de Speed King wel goed zit.

Na deze test op Zeist heb ik de Speed King op mn wedstrijdfiets laten zitten en heb ik nog het NK XC in Nieuwkuijk gereden en een rondje op het MTB parcours van Amerongen gereden. Bij beide was ik zeer te spreken over de prestaties van de Speed King 2. Ook op Amerongen al mn tijden verbeterd. Slijtage aan de band is na een paar weken nauwelijks zichtbaar. Ik ben ook nog niet lek gereden.

Dan het gevaarlijke deel en dat is de band beoordelen. Ik zie regelmatig namelijk mensen langskomen die in Nederland een Mountain King nog te weinig grip vinden hebben dus het is en blijft subjectief. Ik ben namelijk van mening dat je je moet aanpassen aan het karakter van de band om er het maximale uit te halen. De Speed King 2 vind ik een fantastische band. Hij rolt verschrikkelijk snel en omdat hij zo soepel is rolt hij super over wortels , stenen en hobbels wat de rolweerstand en het comfort enorm ten goede doet komen. In droge omstandigheden, maar zeker ook als de ondergrond wat vochtig is heeft de Speed King 2 als achterband meer dan voldoende grip. Tractie is een kwestie van techniek. Uiteraard slipt de band wel eens door bij staand klimmen, maar dat doet een noppenband op een droge en harde ondergrond ook. Ben je in staat om de fiets te laten rollen in de bochten en de snelheid mee te nemen uit de bochten dan is er geen snellere band.

SpeedKing

Waar zou ik de Speed King 2 inzetten? Is het parcours droog ( vrij van modder en plassen ) dan is de Speed King op vrijwel elk rondje in Nederland inzetbaar als achterband. Er zit wel een limiet aan de tractie. Moet je steil klimmen en vaak staand klimmen dan zou ik de Race King adviseren. Ik zeg overigens nadrukkelijk achterband omdat een slick als voorband geen enkele meerwaarde heeft. De rolweerstand van een voorband is nihil tov de achterband dus daar ga je niks me winnen. De voorband zorgt voor de grip in de bochten dus daar is een Race –of X-King de beste optie.

Zou ik de Speed King 2 gebruiken voor wedstrijden (XCM ) in de Ardennen of het Sauerland?? Nee, hiervoor is de band in mijn ogen te dun. De zijwanden zijn niet beschermd door noppen, dus de band is heel kwetsbaar op losse stenen. In de Ardennen en het Sauerland komt de Leisteen veel voor op de routes en de kans op lekrijden is dan vrijwel 100%. Tevens wil je in de steile afdaling ook grip hebben bij het remmen. Zoals gezegd doet de band het niet goed in de modder. In zowel de Ardennen en het Sauerland kom je veel ondergrondse waterstroompjes tegen die zelfs bij hele droge omstandigheden kunnen zorgen voor gladde en modderige passages.

Samengevat: Zoek je een band om al je Strava records te breken dan is dit de band om dat mee te doen. Wil je optimaal presteren met wedstrijden in Nederland en beschikt je over voldoende techniek om je aan de band aan te passen dan is de Speed King 2 bij droog weer en als achterband een absolute topper. Je moet dan wel het grotere risico op lekrijden en een keer een schuivertje voor lief nemen, want de kans daarop is met een semi slick altijd aanwezig. Monteren en demonteren is een fluitje van een cent. Ik ben wat dat betreft tot nu toe geen betere band tegengekomen. Luchtdicht maken is ook zo gebeurt. Tenslotte vind ik de band er ook nog eens heel goed uitzien !! Voor het Buitenland kom je bij de Race King en de Speed King al dan niet in protection uitvoering. Ikzelf rij overigens altijd met de lichtere en soepelere racesport versies.

De Speed King 2 is voor mij een blijvertje !!